Partner serwisu
Infrastruktura i lotniska

Gdańsk nie traci operacji lotniczych z powodu mgieł

Dalej Wstecz
Data publikacji:
09-01-2025
Ostatnia modyfikacja:
09-01-2025
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. pras. Port Lotniczy Gdańsk

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA I LOTNISKA
Gdańsk nie traci operacji lotniczych z powodu mgieł
fot. Port Lotniczy Gdańsk
W 2024 roku na gdańskim lotnisku w mglistej pogodzie nie wylądowały tylko trzy samoloty. W sumie w całym ubiegłym roku było 56 839 operacji lotniczych. To rekordowa liczba w historii gdańskiego lotniska. Trzy razy piloci zdecydowali się nie lądować we mgle z powodu wyposażenia samolotu, na którym wykonywano lot. Dodajmy, że wiele innych samolotów w tym samym czasie wylądowało w Gdańsku.

– Za nami kolejny rok, w którym z powodzeniem działa jeden z najnowocześniejszych w Polsce systemów nawigacyjnych ILS kategorii III. Dzięki niemu, od czterech lat, nie tracimy połączeń, a nasi pasażerowie bezpiecznie lądują w Gdańsku. Jak ważny dla lotniska jest to system, pokazuje sytuacja w porcie w Krakowie, który zmaga się z problemem mgieł – powiedział Jarosław Trzoska, kierownik działu operacyjnego Portu Lotniczego Gdańsk. Dodał, że obecnie wyzwaniem dla wszystkich uczestników ruchu lotniczego jest nie tyle pogoda, co zdarzające się zakłócenia sygnału GPS, które doskwierają liniom lotniczym i ich załogom.

Wracając do pogody, w ubiegłym roku Port Lotniczy Gdańsk 95 razy uruchamiał procedurę ograniczonej widzialności LVP (Low Visibility Procedures). W tym czasie z powodów pogodowych nie wylądowało 8 samolotów. Przyczyną był silny i porywisty wiatr, wiejący z niekorzystnych kierunków.

Systemy ILS (Instrument Landing System) kategorii III mają największe europejskie lotniska. Umożliwiają one starty i lądowania nawet w dużej mgle. Minimalna widzialność na drodze startowej (RVR) to zaledwie 75 m, a wysokość, na której załoga samolotu musi zobaczyć światła podejścia, spada do zera. System składa się m.in. z anten ILS, oświetlenia nawigacyjnego, źródła informacji o naziemnym ruchu lotniczym w polu manewrowym oraz zbioru procedur regulujących zasady działania lotniska w warunkach ograniczonej widzialności. ILS kategorii III został uruchomiony w Gdańsku w styczniu 2021 roku, a prace trwały cztery lata.
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Wrocław: Kolejny rekord i niemal 4,5 mln pasażerów w 2024 roku

Infrastruktura i lotniska

Wrocław: Kolejny rekord i niemal 4,5 mln pasażerów w 2024 roku

Port Lotniczy Wrocław 08 stycznia 2025

Rekordowy 2024 rok dla lotniska Zielona Góra-Babimost

Infrastruktura i lotniska

Rekordowy 2024 rok dla lotniska Zielona Góra-Babimost

PPL/Lotnisko Zielona Góra-Babimost 03 stycznia 2025

Modlin: Wzrost opłat „wynagrodził” spadek ruchu

Infrastruktura i lotniska

Zobacz również:

Kraków przegrywa z mgłą. Rozwiązanie problemu nieprędko

Infrastruktura i lotniska

Kraków przegrywa z mgłą. Rozwiązanie problemu nieprędko

Mateusz Kieruzal 29 października 2024

Słaba widzialność: Jak samolot lata w mglistych warunkach

Biznes i przemysł

Jak atmosfera i wiatry wpływają na samolot?

Biznes i przemysł

Jak atmosfera i wiatry wpływają na samolot?

Mateusz Kieruzal 05 marca 2022

Pozostałe z wątku:

Wrocław: Kolejny rekord i niemal 4,5 mln pasażerów w 2024 roku

Infrastruktura i lotniska

Wrocław: Kolejny rekord i niemal 4,5 mln pasażerów w 2024 roku

Port Lotniczy Wrocław 08 stycznia 2025

Rekordowy 2024 rok dla lotniska Zielona Góra-Babimost

Infrastruktura i lotniska

Rekordowy 2024 rok dla lotniska Zielona Góra-Babimost

PPL/Lotnisko Zielona Góra-Babimost 03 stycznia 2025

Modlin: Wzrost opłat „wynagrodził” spadek ruchu

Infrastruktura i lotniska

Zobacz również:

Kraków przegrywa z mgłą. Rozwiązanie problemu nieprędko

Infrastruktura i lotniska

Kraków przegrywa z mgłą. Rozwiązanie problemu nieprędko

Mateusz Kieruzal 29 października 2024

Słaba widzialność: Jak samolot lata w mglistych warunkach

Biznes i przemysł

Jak atmosfera i wiatry wpływają na samolot?

Biznes i przemysł

Jak atmosfera i wiatry wpływają na samolot?

Mateusz Kieruzal 05 marca 2022

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5